صحافی پایان نامه انقلاب

صحافی و چاپ پایان نامه و کتاب افست در میدان انقلاب

انجام کلیه خدمات صحافی و چاپ در میدان انقلاب، ارسال با پیک در اولین زمان ممکن

2018
16February

صحافی چیست؟؟

242

درباره صحافی و انواع آن؟

صحافی، یا جلد کردن کتاب، به عمل تا و ترتیب فرم‌های چاپ شده متن کتاب، جلدگذاری و در نهایت برش کتاب گفته می‌شود. فرم‌های چاپ شده متن کتاب، بوسیله دستگاه تاکن بر اساس قطع کتاب تا می‌شود و سپس فرم‌ها بوسیله ماشین صحافی ترتیب می‌شوند (مثال: یک کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای رقعی، دارای ۱۰ فرم چاپی ۱۶ صفحه‌ای است که باید مرتب شوند: فرم یک، فرم دو، ...، فرم ده) و سپس بستگی به نوع صحافی با ماشین صحافی که می‌تواند چسب، مفتول زن، دوخت و جلدسازی باشد به جلد متصل می‌شوند. در نهایت براساس قطع استاندارد برش خورده و در اینجا مرحله صحافی به پایان می‌رسد. در گذشته به این حرفه ورّاقی نیز اطلاق می شده که البته جز صحافی و جلد کردن کتاب، مواردی همچون نسخه نویسی و تهیۀ رونوشت و تکثیر کتاب و... را نیز دربر می گرفته است. انواع صحافی صحافی نرم صحافی سخت انواع صحافی نرم صحافی شومیز یا ته چسب (گرم - سرد) صحافی مفتولی انواع صحافی سخت صحافی گالینگور صحافی سلفونی انواع قطع کتاب در صحافی - قطع جیبی - قطع پالتوئی - قطع بیاضی - قطع خشتی - قطع رقعی - قطع وزیری - قطع رحلی - قطع سلطانی صحافی و جلدسازی در عصر صفویه به اوج رسید و هنرمندان اصفهانی در تکامل آن ابتکار و خلاقیت بی مانندی از خود نشان دادند بود. در دوره صفویه در سمرقند، بخارا، مشهد و اصفهان کاغذسازی رواج داشت و تا زمان قاجار نیز ادامه پیدا کرد ولی بعد از آن کاغذسازی دستی تنزل و کاغذسازی به شکل دیگری رونق یافت. این هنر در دوره تیموریان و بخصوص در مکتب هرات پایه‌گذاری شده بود. انتخاب اصفهان به پایتختی و حمایتی که از هنرمندان به عمل آمد باعث شد قرآن‌های دست نوشته مجلل و فاخر به بهترین وضع و شیوه صحافی شود. نسخه‌های زیادی از شاهنامه، اشعار نظامی، جامی و آثار سایر سرایندگان نامدار و مشهور به دست جلدسازان و صحافان به شاهکارهائی از هنر تبدیل بشوند. در این زمان بود که آثار خطاطان بزرگ نستعلیق مانند سلطان علی مشهدی، میرعلی کاتب و دیگران جمع‌آوری شد و جلدسازان با استفاده از روش‌های ابداعی خویش آثاری بوجود آوردند که بسیاری از آنها امروز زینت بخش موزه‌های بزرگ جهان است. هنرمندان بزرگ این فن در فنون صحافی و اقسام جلدسازی سوخت و روغنی و ساه و حاشیه‌سازی کتب این هنر را به جائی رساندند که بسیاری از آثار این دوران بر مکتب هرات برتری یافتند. در دوره صفویان هنرمندان این رشته از صنعت دستی در بیشتر صنایع ظریفه آن روزگار مهارت داشتند بطوری که در شرح حال اکثر قریب به اتفاق این هنرمندان می‌بینیم در خطاطی و نقاشی و تذهیب و مرکب سازی و میناکاری و کاغذسازی نیز سرآمد بودند. پس از دوره صفوی با انتقال پایتخت از اصفهان هنر صحافی نیز مانند دیگر هنرها در بوته فراموشی گرفتار شد. در دوران قاجار بار دیگر صحافان و جلدسازان به احیاء این هنر پرداختند. از بزرگان این هنر در دوران قاجاریه آقا محمدتقی صحاف اصفهانی است که علاوه بر صحافی و جلدسازی در طراحی و رسامی و طرح نقشه‌های قالی و کاشی کاری و معرق سازی با پوست و بسیاری از فنون دیگر در زمان خود بی نظیر بود. فردریش لانکامرر در سال‌های پس از جنگ دوم تا پس از انقلاب ایران نقش مهمی در صنعت صحافی ایران داشت و کتاب‌های صحافی شده او در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود. انواع صحافی

2018
16February

عملکرد های ماشین های صحافی

243

درباره ماشین های صحافی

حال اگر این كالا برای اولین بار وارد كشور شده باشد و مصرف كنندگان آشنایی چندانی با چند و چون عملكرد آن نداشته باشند‌، بازار (حتی همین بازار راكدی كه ماه‌ها است جان فعالان بازار را به لب رسانده) عكس العمل بهتری نسبت به عرضه این كالا نشان می‌دهد. از سوی دیگر، نیاز جامعه جوان ایرانی به استفاده از فن‌آوری‌های جدید و پرسرعت باعث شده تا فعالان این عرصه در بروزرسانی هرچه بیشتر بازار این نوع محصولات در ایران تلاش نمایند. این بار نیز شركت گروه مشاوران و طراحان باهر‌، به عنوان نماینده انحصاری محصولات XOffice® در بازار ایران، محصول جدیدی را تحت این برند وارد بازار كرده است كه اگرچه این كالا چند سالی می‌شود در بازارهای جهانی عرضه و مورد استقبال قرار گرفته است، اما در ایران سابقه چندانی ندارد. این دستگاه جالب یك ماشین صحافی حرارتی رومیزی است كه ظرف مدت كوتاهی می‌تواند اوراق مورد نیاز كاربران را صحافی كند. برای آشنایی بیشتر با این كالا گفت‌وگویی با سید محمد حسین یاسینی - مدیر عامل‌، مهندس سید‌حمید یاسینی - مدیر فروش و امور نمایندگی‌ها و امیر حسین شریعتمداری - مدیر بازاریابی و ارتباطات گروه مشاوران و طراحان باهر داشتیم كه در متن زیر می‌خوانید. برای شروع، كمی درباره گروه باهر و سابقه فعالیت آن توضیح دهید. سید محمد حسین یاسینی: گروه باهر به عنوان نماینده انحصاری شرکت‌های HORAUF® و RISSEN® آلمان‌، TAPEMATIC® ایتالیا و XOffice® انگلستان حدود چهار سال است که فعالیت خود را آغاز کرده که در حال حاضر در خصوص محصولات XOffice® عمده فعالیت خود را روی معرفی و ارائه دستگاه صحافی حرارتی رومیزی XOffice® متمرکز كرده‌است‌ و قصد دارد در ماه‌های آینده سایر محصولات این برند را به بازار عرضه نماید. درباره دستگاه صحافی حرارتی XOffice® و عملكرد آن توضیح دهید. این دستگاه جالب یك ماشین صحافی حرارتی رومیزی است كه ظرف مدت كوتاهی می‌تواند اوراق مورد نیاز كاربران را صحافی كند. برای آشنایی بیشتر با این كالا گفت‌وگویی با سید محمد حسین یاسینی - مدیر عامل‌، مهندس سید‌حمید یاسینی - مدیر فروش و امور نمایندگی‌ها و امیر حسین شریعتمداری - مدیر بازاریابی و ارتباطات گروه مشاوران و طراحان باهر داشتیم كه در متن زیر می‌خوانید. برای شروع، كمی درباره گروه باهر و سابقه فعالیت آن توضیح دهید. سید محمد حسین یاسینی: گروه باهر به عنوان نماینده انحصاری شرکت‌های HORAUF® و RISSEN® آلمان‌، TAPEMATIC® ایتالیا و XOffice® انگلستان حدود چهار سال است که فعالیت خود را آغاز کرده که در حال حاضر در خصوص محصولات XOffice® عمده فعالیت خود را روی معرفی و ارائه دستگاه صحافی حرارتی رومیزی XOffice® متمرکز كرده‌است‌ و قصد دارد در ماه‌های آینده سایر محصولات این برند را به بازار عرضه نماید. درباره دستگاه صحافی حرارتی XOffice® و عملكرد آن توضیح دهید. سید محمد حسین یاسینی: دستگاه صحافی حرارتی XOffice® یك دستگاه رومیزی كم‌حجم‌، سریع و كم‌هزینه است كه به علت اینكه مواد مصرفی چندانی ندارد، نیازمند سرویس كردن‌های هرچند وقت یكبار نیست. ضمن اینكه این دستگاه با عملكرد سریعی كه دارد تا حد زیادی باعث صرفه جویی در وقت كاربران می‌شود. نكته قابل توجه در مورد كاربرد این كالا این است كه سهولت استفاده از این دستگاه باعث شده نیاز به كاربر حرفه‌ای و آموزش‌های حین خرید نباشد و كاربر با استفاده از سی دی آموزشی داخل پكیج می‌تواند به راحتی استفاده از آن را فرا گیرد، اما برای كاربرانی كه تمایل دارند از نزدیك با نحوه كار این دستگاه آشنا شوند، این امكان وجود دارد كه قبل از خرید با نحوه كار دستگاه صحافی حرارتی از نزدیك آشنا شوند. شیوه كار این دستگاه نیز به این صورت است كه ابتدا دستگاه را با فشردن كلید ON روشن می‌كنیم و پس از 2 دقیقه چراغ Ready دستگاه روشن می‌شود‌، اوراق مورد نظر را كه می‌تواند بین 1 تا 240 برگ باشد، داخل جلد گذاشته و داخل دستگاه می‌گذاریم و پس از آن كلید Counter را می‌زنیم‌. سپس بعد از 80 ثانیه صحافی انجام گردیده و بعد از خنک شدن جلد صحافی شده قابل استفاده می‌باشد. (قابل ذکر است مدت زمان 2 دقیقه یاد شده تنها برای آماده سازی اولیه دستگاه است.) این كل عملیاتی است كه دستگاه صحافی XOffice® كه با مدل XB-240 وارد بازار داخلی شده، ظرف مدتی بین یك تا دو دقیقه انجام می‌دهد. كمی هم در مورد جلدهای این دستگاه توضیح دهید. این جلدها در چه سایز و چه مدل‌هایی موجودند؟ مهندس سیدحمید یاسینی: در حال حاضر جلدهای مخصوص دستگاه صحافی حرارتی XOffice® كه با نام (SOFT COVER) آنها را می‌شناسیم‌، در 13 سایز و چهار رنگ در بازار داخلی عرضه شده است. عطف این جلدها آغشته به چسب می‌باشد‌، زمانی که اوراق را در داخل جلد قرار داده و آنها را در داخل دستگاه قرار می‌دهیم‌، حرارت دستگاه باعث ذوب شدن چسب شده و چسبندگی بین عطف و اوراق به این واسطه ایجاد می‌گردد‌. سایز این جلدها نیز از یك تا 24 میلیمتر است و هر یك میلیمتر قابلیت صحافی یك تا ده برگ را دارد.به عبارتی جلد 24 میلی متری این دستگاه قابلیت صحافی 240 برگ یا 480 صفحه را دارا می‌باشد. در مورد رنگ‌ها نیز باید بگوییم فعلا این جلدها در چهار رنگ مشكی‌، قرمز‌، سفیدو سرمه‌ای وارد بازار شده‌اند، ولی قصد داریم در آینده با توجه به نیاز مصرف كنندگان رنگ و سایزها و حتی طرح و مدل‌ها را افزایش دهیم. مزایا و احتمالا ایراداتی كه به این دستگاه وارد است، شامل چه نكاتی است؟ مهندس سیدحمید یاسینی: صرفه‌جویی در زمان‌، سهولت استفاده و عدم نیاز به كاربر حرفه‌ای‌، استحكام جلدهای صحافی شده‌، حجم و وزن كم‌، مصرف كم از انرژی برق (1.3 آمپر) و... از ویژگی‌های مهم این دستگاه است. یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه این است که به حفظ اطلاعات شرکت‌ها و مراکز گوناگون نزد خودشان کمک بسزایی می‌كند. همچنین صحافی همزمان چند جلد نیز به کمک این دستگاه امکان پذیر است. در مورد معایب دستگاه نیز خوشبختانه تاكنون گزارشی از بروز اشكال و ایراد در روند كار دستگاه ارائه نشده است. بیشترین متقاضیان این دستگاه‌ها تاكنون كاربران شخصی بوده اند یا شركت‌ها و ادارات؟ امیر حسین شریعتمداری: این دستگاه به دلیل كاربرد آسانی كه دارد مورد استقبال هر دو گروه مصرف كننده قرار گرفته است که برای مثال به بانک‌ها‌، مراکز آموزشی- تحقیقاتی – پژوهشی‌، ادارات و سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی می‌توان اشاره كرد. با توجه به رضایت حداکثری مشتریان از استفاده از این تکنولوژی معتقدیم که این محصول به جایگاه و سهم واقعی خود هر چه زودتر در بازار ماشین‌آلات اداری دست پیدا خواهد کرد. همچنین ما احساس می‌کنیم جای این دستگاه در کنار هر پرینتر‌، خالی است. با توجه به اینكه بازار كالاهای مختلف از جمله ماشین‌های اداری طی ماه‌های اخیر در ركود به سر می‌برند‌، شما چطور اقدام كرده‌اید كه در این اوضاع و احوال بازار پر رونقی داشتید؟ امیر حسین شریعتمداری: البته شرایط بازار تا حدودی در فروش این دستگاه تاثیر داشته است‌. به طوری‌كه ما سال گذشته فروش بیشتری داشتیم‌، ولی علاوه بر منحصر به فرد بودن این دستگاه ما معتقدیم که با داشتن یک برنامه‌ریزی کارآمد و صحیح‌، حتی در زمان رکود بازار هم می‌توان مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه داد. قیمت دستگاه و همچنین جلدها چقدر است؟ امیرحسین شریعتمداری: قیمتی كه برای دستگاه در نظر گرفته شده است 260‌هزار تومان است و قیمت جلدها نیز بستگی به سایز آنها دارد. قیمت جلدها در سایزهای 1 تا 8 میلی‌متری معادل 350‌تومان‌، در سایزهای 10 تا 15 میلی متری 400 تومان و در سایزهای 18تا 24 میلی متری نیز 450تومان است. البته در نظر داریم به زودی جلدها را در داخل كشور تولید كنیم كه در این صورت قیمت‌ها در حدود 20 تا 25 درصد كاهش خواهد یافت.

2018
16February

تاریخچه ی ماشین های صحافی در فرهنگ ایران؟

244

اطلاعاتی درباره ماشین های صحافی

تاریخچه. تاریخ جلدسازی را متفاوت بیان کرده اند و بعضی آن را مقارن با شکل گیری کتاب دانسته اند (:۵ ذیل "صحافی"). بعضی نیز گفته اند فن صحافی به وسیله به هم بستن کناره صفحات به یکدیگر پس از رواج استفاده از پارشمن* معمول شد (:۶ ج ۲، ص ۱۵۵۵). سومری ها برای نگهداری و بایگانی الواح گلی، آنها را روی طاقچه هایی به پهنای ۴۵ سانتی متر می گذاشتند و گاهی نیز این الواح را در کوزه ها و خم های کوچک نگهداری می کردند. چینی ها برای محفوظ ماندن نوشته های خود، کاغذهای راه راه طویل به کار می گرفتند و آنها را جناقی تا می زدند. در هند درخت های بلندی وجود داشت به نام "تاری" که بر روی برگ های آن می نوشتند. سپس به وسیله عبور نخ از سوراخی که در میان برگ ها ایجاد می شد، این اوراق را به یکدیگر می چسباندند. در شهرهای مرکزی و شمال هند از پوست درخت "توز"، که "بهوج" نامیده می شد، برای نوشتن استفاده می کردند؛ اوراق نوشته شده را با اعداد متوالی شماره گذاری می کردند، بعد از اینکه کتاب تمام می شد اوراق را در یک قطعه پارچه می پیچیدند و در میان دو لوح که به اندازه همان کتاب انتخاب شده بود، می گذاشتند. این نوع کتاب را که برای نامه نگاری به کار می رفت "پوتی" می خواندند. برای نگهداری طومارهای مصری که از پاپیروس* بود و گاه طولشان به پنج متر می رسید، آنها را دور یک چوب استوانه ای شکل می پیچیدند (:۳ ۱۲ ۱۳). در نخستین کتاب های صحافی شده، صفحات کتاب را میان دو تخته ضخیم قرار می دادند و تخته ها را با چفت یا نوار یا بندهای چرمی می بستند. ماده ای که معمولا برای پوشش به کار می رفت چرم بود، ولی عاج، نقره، طلا، ابریشم، و مخمل نیز به کار می رفت (:۶ ج ۲، ص ۱۵۵۵). تا قرن دوم بعد از میلاد، کتاب* به شکل امروزی وجود نداشت. در مصر، رفته رفته طومارهای پاپیروس جای خود را به ورق های پاپیروس و یا پوست دادند. کتاب های مقدس مربوط به این دوره شکل مستطیل داشتند و اوراق آنها از ته به یکدیگر دوخته شده بود. این کتاب ها را برای حفاظت بیشتر با جلدهای محکمی که از باقی مانده های پاپیروس و یا ورقه های چوب درست شده بود، می پوشاندند. با گذشت زمان و پیشرفت دباغی پوست و به وجود آمدن پارشمن، چرم نازکی روی این جلد می کشیدند و حتی آن را با طرح هایی طلایی تزیین می کردند (:۳ ۱۳). تاریخچه صحافی کتاب در غرب، تا آنجا که معلوم شده، با لوح های دو ـ لَت رومی[۱] آغاز می شود. این روکش ها مخصوص لوح های مومی بودند که از ته با حلقه هایی به هم متصل می شدند. نقاشی های دو ـ لَت را از آبنوس، شمشاد، عاج، یا بعضی مواد سخت می ساختند و گاه پوشش رویی را استادانه کنده کاری می کردند و متن واقعی با سوزن روی سطح مومی حک می شد. پیدایش کتاب هایی به شکل کدکس با طلوع مسیحیت همزمان است. به ویژه صحافی های قبطی بازمانده از جوامع مسیحی اولیه مصر، اغلب خصیصه های اصلی صحافی کدکس ها را نشان می دهد. از صحافی های اولیه کلیسای قبطی مصر فقط تکه پاره هایی باقی مانده است. مسلمانان، هنر چرمکاری قبطی و طلاکوبی را به سیسیل و اسپانیا بردند. مسیحیان غربی سنتی داشتند که به اواخر دوران روم باستان بازمی گشت. در اروپا و افریقا پیدایش کدکس یک پیشرفت محسوب می شد، ولی شیوه کار و تزیینات متفاوت بود. در اوایل قرون وسطی صحافی با چرم و مقوا انجام می گرفت، ولی از دوران قبل از قرن یازدهم نمونه های معدودی در دست است. نمونه ای از صحافی جواهرنشان از قرن هفتم باقی است. صحافی جواهرنشان که در فاصله قرن های نهم تا دوازدهم به سفارش امپراتوران و اشراف زادگان انجام می گرفت، بیشتر به منظور نمایش مهارت های هنری بود. نمونه هایی از این صحافی ها متعلق به قرن نهم در کتابخانه ملی ایالت بایر آلمان موجود است. صحافی های رومیایی (رمانسک) متعلق به قرن دوازدهم و سیزدهم، صحافی های برجسته ای هستند که حدود دویست نمونه از آنها باقی مانده است. مهرهای روی جلد نشانگر شخصیت های کتاب مقدس نظیر دود، سامسون، و مریم باکره، و همچنین شخصیت های اساطیر کلاسیک چون سنتورها و سیرن ها بود. صحافی رومیایی در آلمان، انگلستان، و فرانسه رایج بود. دو فروشگاه خاص و مهم در این زمینه در پاریس در همسایگی دانشگاه سوربن در فاصله زمانی ۱۱۳۵ و ۱۱۴۶ دایر بود. مهرکوبی در قرن های پانزدهم و شانزدهم میلادی، یعنی دوران غلبه سبک گوتیک به سطح بالایی از دستاوردهای هنری رسید. صحافی در ایتالیا، به ویژه ونیز، در این قرن ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت. در اوایل قرن هفدهم یک صحاف گمنام فرانسوی صحافی های استثنایی و ارزنده ای عرضه داشت که با طرح های هندسی مهرکوبی و طلاکوبی شده بود. سنت مهم صحافی فرانسه مربوط است به دوره رنسانس که تا امروز هم باقی مانده است و هنوز هم پاریس مهم ترین مرکز صحافی های ظریف و پرزرق و برق دنیا محسوب می شود. اسپانیا، در نتیجه سلطه مغربی ها، همواره کشوری متفاوت به حساب آمده و سنت های صحافی در این کشور نیز از این شرایط متأثر بوده است. تأثیر سنت صحافی عربی به صورت استفاده از نوارهای به هم بافته، حلقه ها و خال ها، با چند مهر پیوست، آشکار است. صحافی اسپانیا، همانند ایتالیا، به شدت از صحافی فرانسوی متأثر است. بعد از دوره گوتیک (۱۵۳۱ ۱۵۸۶) صحافی آلمان متحول شد و از سبک فرانسوی و ونیزی تأثیر گرفت. در قرن هفدهم نقش مهرها بیشتر از طبیعت مایه می گرفت. درباره صحافی قرن هجدهم آلمان مطالب چندانی در دست نیست و نیازمند تحقیق بیشتر است. در قرن نوزدهم بعضی از صحافان ماهر و قابل آلمانی به ایالات متحده، انگلیس، و دیگر کشورها مهاجرت کردند. در قرن بیستم، صحافی دستی در آلمان به افتخارات نوینی نائل آمده است و حتی برخی صحافان آلمانی در سطح جهانی شناخته شده هستند. صحافی در انگلیس تا پیش از قرن هجدهم هیچ برتری و افتخاری کسب نکرد. صحافی انگلیس دنباله روی صنعت صحافی گوتیک آلمان و کشورهای پایین تر از آلمان بود. در نیمه دوم قرن شانزدهم، در انگلستان، مجموعه داران بزرگی وجود داشتند که بهترین صحافان محلی و اروپایی را استخدام کرده بودند. برخی از گردآورده های ایشان در کتابخانه بریتانیا* موجود است. طلاکوبی جلدها در حدود ۱۵۴۰، یعنی بیش از نیم قرن پس از رواج طلاکوبی در اروپا، به کار رفت، البته تأثیر سبک ایتالیایی در آن واضح است. در اروپا، انگلیس، و امریکا ارتباط نزدیکی بین صنعت چاپ و صحافی وجود داشت و در قرن های شانزدهم و هفدهم تمامی فرایندهای حروفچینی و حتی خرده فروشی محصول نهایی در یک کارگاه انجام می گرفت. در قرن هجدهم صحافی دستی انگلیس جایگاه خود را پیدا کرد و صاحب سبک شد. البته صحافی های اواسط قرن نوزدهم و بعد از آن در انگلیس و امریکای شمالی از نظر هنری اهمیتی ندارند، ولی معدودی کارهای صحافی ناب در این دوره وجود دارد. در ایالات متحده، سنت صحافی انگلیسی همواره بیشترین تأثیر را بر صحافی دستی داشته است. در اوایل قرن بیستم، سبک جدیدی در نیویورک ابداع شد و صحافی های بسیار ارزشمندی در چاپخانه های بزرگ و کتابخانه هایی که کتاب های دارای صحافی دست ساز را نگهداری می کردند، تولید می شد. صحافان آلمانی مهاجر که از دهه ۱۹۳۰ به قاره امریکا آمدند، تأثیر قابل ملاحظه ای بر این صنعت و هنر در جهان نو گذاشتند. سبک های صحافی قرون وسطایی در هلند و بلژیک و لوکزامبورگ به صحافی آلمانی بسیار نزدیک بود. از قرن هفدهم به بعد، صحافان این کشورها، به موفقیت هایی دست یافتند. در کشورهای اسکاندیناوی تا پایان قرن نوزدهم، سبک صحافی تا حد زیادی تقلیدی بود، هر چند که تصادفآ نمونه هایی برتر، از نظر کار و نقش های روی جلد، به ویژه در کپنهاگ دیده شده است، از این پس، بیشتر صحافی ها به یافته های فردی در این کار اختصاص دارد. در سوئد نیز پیش از ۱۸۵۰، صحافی کتاب ها غالبآ تقلیدی از سبک فرانسوی و تا حدودی انگلیسی و آلمانی بود. بعد از ۱۸۵۰، نمونه هایی از صحافی خاص و ناب سنتی دیده می شود. در فاصله دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ هنر صحافی کتاب پیشرفت کرد که حتی بر سنت کتاب سازی ممالک اسکاندیناوی تأثیری پایدار گذاشت. در ۱۸۸۷، کارگاه صحافی مخصوص صحافی دست ساز در نروژ تأسیس شد که در آن هنرمندان برجسته نروژی به خلق آثار هنری می پرداختند. در دهه ۱۹۵۰ نمایشگاه های بسیار مهمی از صحافی های دست ساز انگلیسی، آلمانی، سوئدی، دانمارکی با حمایت مالی کتابخانه های دانشگاه کنتاکی برپا شد. ذوق هنری آثار ارائه شده در این چهار نمایشگاه توجه قابل ملاحظه ای را به خود جلب کرد؛ همچنین این آثار شواهدی را نشان می دادند که بر اساس آن می توان پذیرفت در نیمه دوم قرن بیستم بعضی از بهترین صحافی ها و طراحی های کتاب از کشورهای شمال نشأت گرفته است (:۸ ج ۲، ص ۴۹۳ ۵۰۴). تاریخ صحافی در فرهنگ ایرانی و اسلامی در مقوله هنر و پیشه ورّاقی* می گنجد و جزئی از آن به حساب می آید (:۱ ۷۷). وَرّاق به کسی اطلاق می شد که کاغذ* می ساخت و یا ورق کاغذ را به اندازه های گوناگون می برید. این لغت گاه به معانی کاتب و کُرّاسه نویس و مُجلِّد نیز به کار رفته است (:۷ ۸۲۴). ایرج افشار می نویسد: "ورّاق معمولا به کسی گفته می شد که نسخه ها را کتابت* و تزیین و تجلید و وصّالی می کرد و خود آن را می فروخت. وَرّاقان اغلب دکانی داشتند که محل تجمع اهل فضل و ادب بود". به نوشته وی: "صحافی و مجلدگری در تمدن و فرهنگ سنتی ما عبارت از حرفه و هنری است که صاحب آن پیشه، کتاب بی جلد را تجلید، کتاب معیوب را وصّالی و مرمت و شیرازه دوزی، و کاغذ کتابت را جدول کشی می کرد. همچنین می توانست اوراق موش خورده، کرم زده، و آتش دیده را به وسیله متن و حاشیه کردن، حیات تازه ای بخشد و کاغذ را آهار مهره و احیانآ دو پوست سازد" (:۱ ۷۷ ۷۸). اما صحاف در ادوار پیشین، تنها به تجلید کتاب نمی پرداخته، بلکه با این نام و یا به عنوان ورّاق به استنساخ*، مقابله، و تصحیح نسخ نیز اهتمام می کرده است (:۷ ۶۹۰). در طرح کتاب ها که از سنت قِبطی نشأت می گرفت، معمولا محور افقی کتاب بلندتر از محور عمودی آن بود و جلدها به روش ضربی و بدون پوشش طلا تزیین می شد. در قرن پنجم و ششم هجری، جلد با طلا و یا با نقاشی تزیین می شد. طی این مدت محور عمودی کتاب بلندتر شد. قدیمی ترین جلدهای مربوط به جوامع اسلامی که تاکنون به دست آمده، متأثر از طرح ها و روش های قبطی بوده است (:۳ ۱۷ ۱۸). در آثار قدیم اسلامی مطالبی درباره صحافان و جلدهای گرانبهای ساخت دست ایشان دیده می شود، ولی متاسفأنه به نظر می رسد هیچ یک از این جلدها پس از حمله مغول برجای نمانده است. اطلاع ما از جلدسازی تا قبل از قرن ۱۴م. بسیار محدود است و حتی اطلاع ما از جلدسازی در قرن ۱۴م. در ایران و نواحی مجاور به نمونه های معدودی خلاصه می شود که در موزه های هنر اسلامی موجود است(:۶ ج ۲، ص۱۵۵۵). قرن هشتم و نهم هجری را می توان عصر طلایی هنر صحافی و جلدسازی در ایران به شمار آورد. کارهای این دوره بیشتر بر پوست بز، به رنگ های قهوه ای و قرمز انجام شده است و نهایت مهارت در طلاکوبی و تزیین چرم را نشان می دهد (:۳ ۱۹ ۲۰). در دوره های متأخر، از جمله در عهد تیموریان و صفویان نیز صحافان، علاوه بر تسلط به فن تجلید به دیگر هنرهای عصر خود، چون افشانگری، ابری سازی، نقاشی، مقواسازی، تذهیب* و خوشنویسی آگاه بودند و بعضآ پاره ای از فنون ادبی روزگارشان را هم می دانسته و از زمره اهل فضل و دانش بودند (:۴ ۴۹۰). در عهد شاهرخ تیموری، هنر جلدسازی در خطه خراسان، به ویژه هرات، به اوج کمال رسید. جلدهای ایرانی این دوره بر نظایر خود در اروپای قرون وسطی برتری دارند. در اوایل قرن ۱۶م./ اواخر قرن نهم هجری قمری، نقاشی با استفاده از لاک، که احتمالا در زمان تیمور یا جانشینان وی از چین به ایران آمده بود، در جلدسازی به کار گرفته شد. در عهد صفویه ظریف کاری دوران تیموریان منسوخ شد. در دوران پادشاهی فتحعلی شاه قاجار، جلدسازی تحت الشعاع صحافی اروپایی قرار گرفت (:۶ ج ۲، ص ۱۵۵۵). در دوران ناصرالدین شاه قاجار صحافی به روش روغنی (لاکی) ترقی بسیار کرد و استادان زبردستی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، و دیگر شهرها آثار و شاهکارهایی برجای گذاشتند. صحاف باشی مشهد از جمله این استادان است. در ۱۲۹۶ق. به دستور ناصرالدین شاه، مؤسسه "مجمع الصنایع" در تهران به وجود آمد. ظاهرآ جلدهای بسیاری که از کتاب های کتابخانه اندرونی شاهی بدست آمده و بعدها به کتابخانه سلطنتی انتقال یافته، کارهایی است که در همین مجمع الصنایع درست شده است. در میان کتاب های ناصرالدین شاه، جلدهایی اعم از چرمی و یا پارچه ای (بیشتر مخمل) موجود است که به روش فرنگی تهیه شده و حتی گاهی برای اینکه کاملا حالت کارهای فرنگی به آنها داده شود به جای لچک و ترنج روی آنها نقش شیر و خورشید ضرب کرده اند. تعدادی از این نوع جلدها را در کتابخانه سلطنتی سابق و بخشی دیگر را در کتابخانه ملی ایران* می توان دید (:۲ ۸ ۹). صحافی با استفاده از جلدهایی که با جواهرات فراوان و نظایر آنها تزیین می شدند، در دوران گذشته در مشرق زمین رواج داشت و از آنجا به اروپا راه پیدا کرد و در میان نخستین صحافان اروپایی که بیشتر از راهبان بودند، معمول گشت. این راهبان برای آرایش جلدهای نسخه های خطی از زیورآلات و حتی جواهر استفاده می کردند. نمونه هایی از این جلدها که از قرن ۴م. در اروپا رایج بود، در کلیساها و موزه های اروپا باقی است. مذهب مانی نیز که به توسعه نقاشی در کشورهای شرقی اسلامی کمک بسیار کرده، تاثیری بسزا بر جلدسازی تزیینی داشته است (:۶ ج ۲، ص ۱۵۵۵).

2018
16February

صحافی انواع رشته های دانشگاهی

247

چاپ و صحافی انواع پایان نامه

صحافی انواع پایان نامه فقه و دیگر رشته های دانشگاهی از هر جای ایران که باشید در میدان انقلاب انجام می شود. چاپ و صحافی انواع پایان نامه علوم انسانی چاپ و صحافی انواع پایان نامه علوم انسانی چاپ و صحافی انواع پایان نامه علوم انسانی به صورت تخصی در کیفیت و انواع مختلف انچام می شود. صحافی انواع پایان نامه ادبیات فارسی صحافی انواع پایان نامه ادبیات فارسی صحافی انواع پایان نامه ادبیات فارسی سریع و ارزان در هر جایی از ایران که باشید تنها با یک تماس میسر شد. صحافی پایان نامه علوم انسانی در انقلاب صحافی پایان نامه علوم انسانی در انقلاب صحافی پایان نامه علوم انسانی در میدان انقلاب تهران با کیفیت مطلوب و صحافی مناسب در اند کزمان ممکن پذیرفته می شود. صحافی فوری پایان نامه ارشد کامپیوتر صحافی فوری پایان نامه ارشد کامپیوتر صحافی فوری پایان نامه ارشد کامپیوتر توسط تیم تخصصی با انجام طلاکوب و با گالینگور در طرح های مختلف انجام می گیرد. صحافی انواع پایان نامه ارشد حقوق صحافی انواع پایان نامه ارشد حقوق صحافی انواع پایان نامه ارشد حقوق به صورت معمولی و سفارشی همراه با پرینت انجام می شود. چاپ و صحافی انواع پایان نامه ارشد مکانیک چاپ و صحافی انواع پایان نامه ارشد مکانیک چاپ و صحافی انواع پایان نامه ارشد مکانیک در کیفیت و رنگ و طرح مختلف با هزینه مناسب حتی به صورت لفنی و پستی در بهترین مراکز صحافی انقلاب انجام می شود. چاپ و صحافی فوری پایان نامه علوم انسانی چاپ و صحافی فوری پایان نامه علوم انسانی چاپ و صحافی فوری پایان نامه رشته های علوم انسانی در رشته های مختلف و مقاطع گوناگون با کیفیت اعلا و قیمت مناسب پذیرفته می شود. صحافی انواع پایان نامه ارشد کشاورزی صحافی انواع پایان نامه ارشد کشاورزی صحافی انواع پایان نامه ارشد رشته های علوم کشاورزی را در مقاطع ارشد و دکتری در زمان نسبتا کم و هزینه مناسب قبول می کنیم. هزینه صحافی پایان نامه ارشد کامپیوتر هزینه صحافی پایان نامه ارشد کامپیوتر هزینه صحافی و گالینگور پایان نامه ارشد کامپیوتر به صورت ویژه و با تخفیف مناسب انجام می شود. هزینه صحافی پایان نامه حقوق جزا هزینه صحافی پایان نامه حقوق جزا چاپ و صحافی فوری پایان نامه رشته حقوق گرایش های مختلف به صورت اختصاصی و خارج از نوبت پذیرفته می شود. هزینه صحافی پایان نامه حقوق بین الملل هزینه صحافی پایان نامه حقوق بین الملل هزینه چاپ و صحافی انواع پایان نامه دانشجویی حقوق بین الملل با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب از تمام نقاط کشور پذیرش می شود. هزینه صحافی پایان نامه حقوق عمومی هزینه صحافی پایان نامه حقوق عمومی چاپ و صحافی فوری پایان نامه رشته های تحصیلی علوم انسانی به صورت ویژه و اختصاصی خارج از نوبت انجام می شود. هزینه صحافی پایان نامه ارشد آمار هزینه صحافی پایان نامه ارشد آمار چاپ و صحافی انواع پایان نامه ارشد آمار در کیفیت و رنگ و طرح مختلف با هزینه مناسب حتی به صورت تلفنی و پستی در بهترین مراکز صحافی انقلاب انجام می شود. هزینه صحافی پایان نامه فوق لیسانس کشاورزی هزینه صحافی پایان نامه فوق لیسانس کشاورزی امکان چاپ و صحافی فوری پایان نامه فوق لیسانس رشته های علوم کشاورزی در مرکز تخصصی صحافی پایان نامه فراهم شده است. چاپ و صحافی فوری پایان نامه گروه مهندسی چاپ و صحافی فوری پایان نامه گروه مهندسی چاپ و صحافی فوری پایان نامه رشته های تحصیلی گروه مهندسی به صورت ویژه و اختصاصی خارج از نوبت انجام می شود. هزینه صحافی پایان نامه فوق لیسانس مدیریت هزینه صحافی پایان نامه فوق لیسانس مدیریت چاپ و صحافی پایان نامه فوق لیسانس رشته مدیریت در گرایش های مختلف به صورت اختصاصی و خارج از نوبت پذیرفته می شود. چاپ و صحافی انواع پایان نامه دانشجویی چاپ و صحافی انواع پایان نامه دانشجویی چاپ و صحافی انواع پایان نامه دانشجویی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب از تمام نقاط کشور پذیرش می شود.

2018
16February

چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟

253

برای چاپ کتاب به پایان نامه ام چه باید بکنیم؟

چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ تبدیل پایان نامه به کتاب و چاپ کتاب یک فرصت بسیار مناسب برای تقویت رزومه محسوب می شود. بسیاری از دانشجویان متقاضی دکتری که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند از امتیازاتی که چاپ کتاب برای آنها در مصاحبه دکتری می تواند داشته باشد اطلاعی ندارند و یا غافل هستند. دانشجویان متقاضی شرکت کننده در مقطع دکتری و همچنین اساتید دانشگاه که در حال تبدیل وضعیت به اعضا هیات علمی دانشگاه می باشند می توانند رزومه خود را با تبدیل مقاله و پایان نامه خود به کتاب تقویت کرده و از امتیازات چاپ کتاب در این زمینه استفاده نمایند. ما این امکان را برای شما فراهم خواهیم کرد تا بتوانید با حداقل هزینه پایان نامه و مقالات خود را به کتاب تبدیل کنید. تبدیل پایان نامه به کتاب شرایط خاصی را نمی طلبد و افراد متقاضی می توانند با کمی تغییرات در پایان نامه خود امکان تبدیل پایان نامه به کتاب را فراهم آورند. برای تبدیل پایان نامه به کتاب موارد زیر را رعایت نمایید: 1- در متن پایان نامه هر کجا که کلمه پایان نامه، مقاله، تحقیق و امثال آن آورده شده است را به کتاب تبدیل کنید. 2- دقت داشته باشید که تمام پایان نامه ها در سایز A4 تایپ شده اند و برای تبدیل پایان نامه به کتاب باید به سایز استاندارد وزیری و یا رقعی جهت چاپ و تبدیل شدن به کتاب در آیند. البته امکان چاپ به همان صورت A4 (سایز رحلی) وجود دارد ولی مرسوم نیست. 3- معمولا پایان نامه ها دارای فهرست مفصلی در مورد مطالب، عکس ها و همچنین نمودارها و جداول هستند که باید به صورت یک فهرست مناسب برای کتاب و به صورت کلی درآید. برای تبدیل سایز کتاب به سایز مناسب در محیط ورد ابتدا باید سایز مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای تبدیل کتاب به سایز رقعی اندازه سایز را 14.5 در 21 و Margins را 2 بگذارید. برای تبدیل کتاب به سایز وزیری اندازه سایز را 17.5 در 25 و Margins را 2.2 بگذارید. پس از تبدیل، جداول و نمودارهای داخل متن را چک کنید که به هم نریخته باشند در صورت به هم ریختن جداول و نمودارها دوباره آنها را به صورت دلخواه مرتب کنید. در این مرحله در صورتی که خودتان بخواهید صفحه آرایی را انجام دهید اقدام به صفحه آرایی نمایید و فایل نهایی را به صورت pdf را به ناشر تحویل نمایید و در صورتی که بخواهید صفحه آرایی توسط انتشارات انجام شود فقط پس از تبدیل سایزها و مرتب کردن جداول و نمودارها فایل را تحویل انتشارات دهید.

2018
16February

تبدیل پایان نامه به کتاب

254

اما چند توصیه به کسانی که می خواهند پایان نامه را به کتاب تبدیل کنند؟

تبدیل پایان نامه به کتاب این روزها بازار تبدیل پایان نامه به کتاب خیلی داغ شده و چون ارزش یک کتاب در مصاحبه دکتری تقریبا سه برابر یک مقاله ای اس ای است دانشجویان بویژه در مقاطع کارشناسی ارشد استقبال ویژه ای از این کار میکنند و البته هزینه ی تبدیل پایان نامه به کتاب تقریبا یک سوم مقاله ای اس ای است. برخی از ناشران هم به قول معروف در این اشفته بازار دارن از اب گل الود ماهی میگیرن. شاید باورتون نشه ولی تقریبا دارن دوبرابر هزینه واقعی رو از نویسنده ها می گیرن چندی پیش با چند موسسه آشنا شدم که با چند ناشر در این زمینه کار می‌کردند و به من گفتند از دست ناشرهای قبلی راضی نیستند چون نویسنده ها نسبت به کتابی که برای انها چاپ شده بود اعتراض داشتند . من هم کنجکاو شدم ببینم نویسنده ها چرا به نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب و کتابهای چاپ شده توسط این چند ناشر اعتراض کرده بودنند به همین خاطر به مسئول موسسه ها گفتم که اگه ممکنه چند نمونه از کتابهایی که چاپ کردید رو برای ما بفرستید یا فایلشو ایمیل کنید ببینم مشکلشون چی بوده. وقتی فایل کتابها به دستم رسید شاخ در اوردم حتی کوچکترین کاری روی پایان نامه انجام نشده بود حتی کارمندی که در کتابخانه ملی به کتاب موضوع داده بود یکی از موضوع ها را پایان نامه ی دانشگاهی انتخاب کرده بود کتاب دوم که توسط ناشری دیگر چاپ شده بود هم به همین ترتیب بود منتها فصل اول پایان نامه که همان فرضیات و بیان مسئله و … بود را حذف کرده بود و کتاب از فصل دوم شروع شده بود کتاب سوم که باز توسط ناشری دیگر چاپ شده بود فقط فصل دوم را چاپ کرده بود یعنی اصلا معلوم نبود کتاب از کجا شروع میشه به کجا ختم میشه . خلاصه همه ی کتابها مشکل داشت علتش هم معلومه چون تبدیل پایان نامه به کتاب کار تخصصیه و یک نفر نمیتونه تو همه ی زمینه ها متخصص باشه خیلی از ناشرا یه مدرک الکی تو یه رشته ای غیر مرتبط با صنعت چاپ نشر درس خوندن و چیزی هم در این زمینه نمیدونن تنها چیزی که میدونن اینه فرضیا و فصل اول و داده های اماری حذف بشه . اینو از ده نفر که مدیر مسئول انتشارات مختلف بودن شنیدم اما باید به امرتون برسونم تبدیل پایان نامه به کتاب باید با نظارت نویسنده پایان نامه انجام بشه . من با اینکه چهار سال در دانشگاه شهید بهشتی در رشته کتابداری پزشکی درس خوندم و همزمان با تحصیلات دانشگاهی در انتشاراتهای مختلف در تهران سروکار داشتم و خودم هم حدودا ۱۵ جلد کتاب نوشتم که نصفشون چاپ شده و بقیه در دست چاپه اما واقعا خودم نمیتونم به تنهایی پایان نامه رو تبدیل به کتاب کنم. چون من در همه ی رشته های دانشگاهی تخصص ندارم فقط در رشته کتابداری . موسیقی . هنر و یه خورده هم شعر یه ذره تخصص دارم در بقیه زمینه ها مثلا برق مکانیک و … واقعا اطلاعاتم خیلی کمه پس برای اینکه یک پایان نامه مکانیک رو به کتاب تبدیل کنم باید نویسنده اون هم بهم کمک کنه و در جایگزینی سرتیترها و جایجایی اطلاعات ازش کمک بگیرم که واقعا کتاب به پایان نامه تبدیل بشه نه اینکه نصف پایان نامه رو حذف کنیم بگیم اینم کتاب. دانشجویان عزیز دقت داشته باشید و گول این ناشرای بی انصافو نخورید و اگه کتاب به این شکل تحویلتون دادن هرگز ازشون قبول نکنید چون اون استادی که با شما مصاحبه میکنه برای ازمون دکتری خودش خیلی چیزا بارشه و میدونه که عین پایان نامه رو کردید کتاب و نه تنها امتیازی بهتون نمیده حتی ممکنه بهتون بگه چرا بدون اجازه دانشگاه و نامه کتبی پایان نامتو کتاب کردی و باعث دردسر هم بشه. البته ذکر یه نکته هم اینجا ضروریه که بعضی نویسنده ها خیلی مفت خور بار اومدن البته تقصیر خودشون نیست وقتی پول باشه هر کاری میشه کرد. خیلی از افرادی که پایان نامشونو برای استخراج میفرستن انتظار دارن من خودم همه ی کارهارو براشون انجام بدم البته این افراد تقصیری ندارند چون خودشونم نمیدونن تو پایان نامشون چی نوشته شده دادن یکی از این موسسات براشون پایان نامه رو نوشته و با نمره خوبم دفاع کردن. اگه شما هم جزو این افراد هستید و انتظار دارید ما براتون کتابتونو بنویسیم لطفا سراغ ناشر دیگه ای برید چون تو ما کتابرو با همکاری خود نویسنده اماده می کنیم ختم کلام: تبدیل پایان نامه به کتاب یک کار تخصصیه و ناشران محترم باید با همکاری نویسنده ها این کارو انجام بدن حتی باید مطالبی به کتاب اضافه کنند برای کتاب پیشگفتار و مقدمه بنویسن و کارهای دیگه که اینجا مجال گفتنش نیست. اگر هم ناشری کتابو به صورت ناقص بهتون تحویل داد مثلا فقط فصل دومو چاپ کرده بود یا کلمه پایان نامه و پژوهش رو به کتاب تبدیل کرده بود ازش قبول نکنید چون از شما هم قبول نمیکنن برای رزومه علتشم اینه که هم پایان نامتون و هم کتابتون هر دوتاش زیر دست استاد های مصاحبه کننده هست و با یک نگاه کلی میفهمن که پایان نامه و کتاب عین هم هستن پس دقت کنید که پایان نامه و کتاب چاپی خیلی باید با هم فرق داشته باشند و هیچ ناشری خودش تنها نمیتونه این کارو انجام بده مگر اینکه برای هر رشته ای یک دانشجوی دکتری استخدام کنه که این کارم غیر ممکنه و اگر کسی بهتون گفت که دانجوی دکتری این کارو انجام میده مطمئن باشید دروغ میگه . شاید دکتر باشه اما دانشجوی همون رشته ای که پایان نامه شما در اون زمینه نگاشته شده نیست . پس تبدیل پایان نامه به کتاب باید با نظارت خودتو انجام بشه حتی انتخاب اسم و بخش بندی کتاب هم باید با هماهنگی نویسنده انجام بشه تا کتاب خوبی منتشر بشه